Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

Problemy z klimatyzacją i ogrzewaniem w naszych pojazdach.
ODPOWIEDZ
woraazuk
Nowy
Nowy
Reactions:
Posty: 2
Rejestracja: wtorek 19 maja 2020, 10:58
Lokalizacja: ww
Nadwozie: SW
Rok produkcji: 2005
Silnik: 2.0
LPG: Nie

Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#1

Post autor: woraazuk » wtorek 19 maja 2020, 11:11

Witam,

Pojawił mi się aucie następujący problem:
Klapka regulująca temperaturę w jednostrefowej klimatyzacji działa tak, że przy ustawieniu maksymalnej temperatury, czyli 28 stopni C klapka jest ustawiona w maksymalnym położeniu. W momencie redukowania temperatury na 27 i 26 stopni, klapka lekko odchyla się od maksymalnego położenia, jednak podczas zmiany z 26 na 25 stopni klapka gwałtownie przesuwa się na minimalne położenie (i zaczyna lecieć chłodne powietrze). Przy dalszym obniżaniu temperatury na panelu, czyli z 25 stopni na 24, 23 itp. aż do 14 stopni (wartość minimalna), klapka stoi w miejscu i się nie rusza, ponieważ zakres ruchu klapki został już wykorzystany. Identycznie, gdy zwiększam temperaturę począwszy od 14 stopni do 25 stopni nic się nie dzieje, potem z 25 a 26 gwałtowna zmiana oraz na koniec 2 drobne wahnięcia.

Mianowicie klapka regulująca temperaturę zamiast wykonać 10 delikatnych rotacji (odpowiadającym zmianom temperatury np. o 10 stopni), to wykonuje 2 delikatne, a potem 1 znaczącą rotację, czyli tak naprawdę moje ustawienie to albo maksymalna albo minimalna temperatura nawiewu!

Silniczek od tej klapki nawiewu zamieniłem już z pozostałymi silniczkami i problem jest cały czas ten sam.

Czy ktoś miał podobny problem? Skoro inne silniczki działają identycznie, to czy problem może leżeć w elektronice?

Pozdrawiam



Awatar użytkownika
stroona
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 703
Rejestracja: czwartek 18 cze 2015, 18:11
Lokalizacja: Jarząbkowice
Nadwozie: CC
Rok produkcji: 2004
Silnik: 2.0 16V
Typ Silnika: RFN
Moc: 138KM
Kolor: Czarny
LPG: Nie

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#2

Post autor: stroona » wtorek 19 maja 2020, 22:52

To nie są stopnie Celsjusza, tylko stopnie komfortu-patrz instrukcja obsługi samochodu.
Zwróć też uwagę na temperaturę wewnątrz samochodu. Od tego jest uwarunkowana zmiana położenia klapki, bo jeśli w samochodzie jest ciepło i chcesz gwałtownie schłodzić wnętrze, to klapka zamknie dopływ ciepłego powietrza na maxa, a jeśli chcesz jeszcze bardziej dogrzać, to nie zamknie wcale. Między schowkiem, a radiem są w desce trzy nacięcia, pod nimi jest czujnik temperatury wewnętrznej, wraz z wiatraczkiem, który do tego czujnika doprowadza powietrze. Możesz sprawdzić Planetem czy nie ma ewentualnych błędów pod kontem klimatyzacji. Czasem ten wiatraczek zablokuje się, bo z powietrzem zasysa też kurz i po prostu się unieruchamia. Łatwo to sprawdzić czy wiatraczek się obraca, wystarczy zdemontować radio i wyjąć ten czujnik poprzez lekkie pociągnięcie go w stronę przedniej szyby.


Posiadam PP2000 oraz Lexię. Pomogę zamontować tempomat, wypalić FAP, zczytać oraz usunąć błędy, aktywować światła dzienne itp. Możliwy dojazd na terenie Śląska

Awatar użytkownika
WRQ
Klubowicz
Klubowicz
Reactions:
Posty: 594
Rejestracja: piątek 24 lis 2017, 10:50
Lokalizacja: Ozorków
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2003
Silnik: 2.0 16V RFN
Typ Silnika: RFN
Moc: 100kW
LPG: Tak

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#3

Post autor: WRQ » środa 20 maja 2020, 08:17

Najczęstszym problemem przy elektronicznej regulacji jest użytkownik :-). Stroona Ci ładnie opisał - w aucie jest automatyka, jeżeli Ty zadaną temperaturę obniżasz, to auto usiłuje ją jak najszybciej osiągnąć - jak to można zrobić ? Domieszać do obecnego w aucie ciepłego powietrza jak najwięcej zimnego powietrza żeby jak najszybciej zbić temperaturę. Auto ma do dyspozycji dwie opcje ekstremalnej temperatury - przy włączonej klimie z kratek poleci ok 7stC czyli powiedzmy 18stC od pożądanej 25stC, oraz ogrzewanie gdzie jest możliwe kilkadziesiąt st.C - czyli znacznie więcej niż 25stC. Dlatego żeby podgrzać dopuszczane jest niewiele bardzo gorącego powietrza, a żeby schłodzić jest dopuszczane ile wlezie niewiele chłodniejszego powietrza. Niezbadane są dokładne algorytmy sterowania klimatronica, ale obstawiam, że za szybko wyciągasz wnioski, wygląda na to, że wszystko Ci działa prawidłowo. pozdr!



woraazuk
Nowy
Nowy
Reactions:
Posty: 2
Rejestracja: wtorek 19 maja 2020, 10:58
Lokalizacja: ww
Nadwozie: SW
Rok produkcji: 2005
Silnik: 2.0
LPG: Nie

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#4

Post autor: woraazuk » środa 20 maja 2020, 16:41

Dzisiaj zaglądałem do układu ponownie, przy nieco innej temperaturze zewnętrznej niż poprzednio i zauważyłem, że podczas zmieniania strefy komfortu, klapka nawiewu wykonywała 7 delikatnych obrotów/wahań, a nie 2-3 jak poprzednio. To by potwierdzało przypuszczenie, że klimatronic rzeczywiście działa bazując na temperaturze wewnętrznej pojazdu i na bezpośredni wpływ działanie klapek w nadmuchu.

Będę testował przez najbliższe dni i obserwował... dziękuję za wskazówki!

Jedyne, co mnie jeszcze zastanawia, to fakt, że do tej pory kilka razy zdarzyły mi się następujące sytuacje:
- W upalny dzień z nawiewu leciało cały czas ciepłe powietrze, niezależnie czy ustawiona była minimalna, czy maksymalna strefa komfortu (przy włączonej klimatyzacji)
- W dość chłodny dzień (około pięciu stopni na zewnątrz) i jeździe na autostradzie przez ponad godzinę z nawiewu leciało cały czas chłodne powietrze, niezależnie czy ustawiona była minimalna, czy maksymalna strefa komfortu

Czy mogę stwierdzić, że w tych dwóch sytuacjach winą jest czujnik temperatury, który błędnie mierzy temperaturę i wysyła informację do silniczków, które błędnie ustawiają klapki i zamiast chłodnego lub ciepłego powietrza (zależnie od temperatury w aucie) wdmuchiwane jest niechciane powietrze?



Awatar użytkownika
WRQ
Klubowicz
Klubowicz
Reactions:
Posty: 594
Rejestracja: piątek 24 lis 2017, 10:50
Lokalizacja: Ozorków
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2003
Silnik: 2.0 16V RFN
Typ Silnika: RFN
Moc: 100kW
LPG: Tak

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#5

Post autor: WRQ » środa 20 maja 2020, 21:18

Może być, że czujnik temperatury wewnętrznej świruje - tu już się kłania diagnostyka pod PP i podejrzenie co ten czujnik pokazuje. Zdarzały się sytuacje zasyfienia wiatraczka przy tym czujniku (wywali PP wtedy błąd). Ostateczna opcja to pęknięcie plastikowego wypustu pomiędzy serwomotorkiem a klapką - wtedy kłania się zestaw naprawczy ( nie pamiętam czy to było dla przedlifta czy polifta... znajdziesz na forum instrukcję co i jak ogarnąć). Jeśli masz dostęp do PP2000 to będzie to temat w miarę łatwy do rozwiązania.



Gohu
Nowy
Nowy
Reactions:
Posty: 3
Rejestracja: niedziela 17 maja 2020, 00:43
Lokalizacja: Jawor/Lubin
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2007
Silnik: 1.6 hdi
Typ Silnika: 9HZ
Moc: 110
LPG: Nie

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#6

Post autor: Gohu » wtorek 23 cze 2020, 00:23

Witam. Podepnie się pod temat czujnika temperatury wewnętrznej. i tutaj trochę mam dziwna sprawę gdyż u mnie go nie ma tam pod trzeba nacięciami na desce po lewej stronie od schowka, a mam problem z klimatyzacją. Układ jest napełniony i klima się załącza ale nic nie chlodzi. poczytałem o klapach mieszania ale chciałem jeszcze sprawdzić czujnik temperatury kabiny i go nie posiadam. Peugeot 307 sw 2007 rok, 1.6 hdi. Proszę o pomoc



Piterro94
Użytkownik
Użytkownik
Reactions:
Posty: 66
Rejestracja: wtorek 02 lip 2019, 13:03
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Nadwozie: CC
Rok produkcji: 2006
Silnik: 1997
Moc: 143
Kolor: Czarny
LPG: Tak

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#7

Post autor: Piterro94 » wtorek 23 cze 2020, 12:35

A zmienia ci cieple/zimne? W sensie nie lodowate jak z klima ale chłodniejsze i cieplejsze?



Gohu
Nowy
Nowy
Reactions:
Posty: 3
Rejestracja: niedziela 17 maja 2020, 00:43
Lokalizacja: Jawor/Lubin
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2007
Silnik: 1.6 hdi
Typ Silnika: 9HZ
Moc: 110
LPG: Nie

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#8

Post autor: Gohu » wtorek 23 cze 2020, 12:58

Tak. Zmienia. Dziś chce podjechać na kompa i sprawdzić. Z ciekawości odpiełem czujnik klimy i działa tak samo.

Edit:

Bylem na kompie, wszytsko jest ok, na sprezarke tez napiecie dochodzi i sie załancza ale mam teraz pytanie, czy na chlodnicy nie powinno byc wentylatora ? i dalej mnie intryguje ten temat z czujnikiem temperatury kabiny dlaczego go nie mam.



Awatar użytkownika
WRQ
Klubowicz
Klubowicz
Reactions:
Posty: 594
Rejestracja: piątek 24 lis 2017, 10:50
Lokalizacja: Ozorków
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2003
Silnik: 2.0 16V RFN
Typ Silnika: RFN
Moc: 100kW
LPG: Tak

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#9

Post autor: WRQ » wtorek 23 cze 2020, 19:08

Gohu pisze:
wtorek 23 cze 2020, 12:58
Tak. Zmienia. Dziś chce podjechać na kompa i sprawdzić. Z ciekawości odpiełem czujnik klimy i działa tak samo.

Edit:

Bylem na kompie, wszytsko jest ok, na sprezarke tez napiecie dochodzi i sie załancza ale mam teraz pytanie, czy na chlodnicy nie powinno byc wentylatora ? i dalej mnie intryguje ten temat z czujnikiem temperatury kabiny dlaczego go nie mam.
A masz w swoim aucie climatronic czy manualne sterowanie klimatyzacją ?



Gohu
Nowy
Nowy
Reactions:
Posty: 3
Rejestracja: niedziela 17 maja 2020, 00:43
Lokalizacja: Jawor/Lubin
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2007
Silnik: 1.6 hdi
Typ Silnika: 9HZ
Moc: 110
LPG: Nie

Re: Silniczek klapki nawiewu - gorące lub chłodne powietrze

#10

Post autor: Gohu » wtorek 23 cze 2020, 19:19

klimatronik.jpg
Ogólnie posprawdzałem parę rzeczy i wentylator na chłodnicy uruchamia się wraz z włączeniem klimy na (chyba pierwszy 1 bieg). Sprężarka odpala. Rurki są trochę chłodniejsze, może nie jakoś lodowato. Czujniki koło wylotów powietrza na nogi wyczyszczone. Co jeszcze można sprawdzić samemu ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja/Ogrzewanie”