Trochę wiedzy technicznej nt rozwiązań grupy PSA

Temat nie służy zadawania pytań ogólnych - wiedza specjalistyczna
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
karolp1993
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 5764
Rejestracja: czwartek 18 cze 2015, 14:20
Lokalizacja: Wrocław / Kamienna Góra
Nadwozie: HB
Rok produkcji: 2004
Silnik: 1.6 TU5JP4
Typ Silnika: NFU
Moc: 109
LPG: Tak

Trochę wiedzy technicznej nt rozwiązań grupy PSA

#1

Post autor: karolp1993 » czwartek 16 kwie 2020, 19:34

Cześć.
Przypadkiem w ręce wpadły mi pdfy pewnej francuskiej firmy, zajmującej się między innymi produkcją sprzętu do diagnostyki samochodów, szkoleń mechaników i tego typu usługami. Jest w nich naprawdę kupa wiedzy, zarówno podstawowej (zobrazowanie prawa Ohma), sposób działania poziomowania reflektorów ksenonowych, temperatury pre i post grzania świec żarowych w HDI, zasada działania silnika benzynowego (na przykładzie NFU - TU5JP4 ) oraz diesla common rail. Przedstawiono sposób działania ABS, czujników prędkości kół, silnika. Jest też wiedza bardziej zaawansowana, jak chociażby przedstawiona architektura magistral komunikacyjnych (VAN, CAN, LIN) z opisem całych protokołów, formatem ramki itd. Wszystko to w otoczce schematów, wykresów, oscylogramów i wzorów. Szczerze polecam osobom które poza tym ze lubią jeździć samochodem, lubią wiedzieć jak działa (mnie zawsze zastanawiało jaki wykres generuje czujnik spalania stukowego :D ).

Jest tego trochę, jako lektura przed spaniem idealne!
P.S Materiały oczywiście po angielsku, ale nie są to jakieś skomplikowane sentencje, podstawowy angielski wymagany.
hdi.png
NFU_przekroj.png
źródło: materiały firmy EXXOTEST
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.


Posiadam PP2000 - Peugeot / Citroen oraz OPCOM - OPEL. Jeśli potrzebujesz pomocy - zapraszam na PW
Naprawiam przełączniki zespolone COM2000.

Awatar użytkownika
WRQ
Klubowicz
Klubowicz
Reactions:
Posty: 602
Rejestracja: piątek 24 lis 2017, 10:50
Lokalizacja: Ozorków
Nadwozie: Kombi
Rok produkcji: 2003
Silnik: 2.0 16V RFN
Typ Silnika: RFN
Moc: 100kW
LPG: Tak

Re: Trochę wiedzy technicznej nt rozwiązań grupy PSA

#2

Post autor: WRQ » piątek 17 kwie 2020, 07:59

O, fajne materiały, już wiem co będę przeglądał w najbliższych dniach, dzięki. A czujnik spalania stukowego to w zasadzie mikrofon, już nie pamiętam dokładnej wartości (studia kończyłem 15 lat temu:-) ), ale spalanie detonacyjne daje falę akustyczną ca. 20kHz* (ludzkie ucho wprawne słyszy to jako dzwonienie) - jako że blok pięknie takie drgania przenosi, to jest jeden czujnik - wyłapie sygnał obojętnie z którego cylindra. Jak już wyłapie to pierwsze co się zadzieje to zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu (opóźnienie względem bieżącej wartości, opóźnienie bo jesteśmy na "-" względem GMP) aż sygnał zaniknie. Tak działa kontrola spalania stukowego (detonacyjnego) w silnikach ZI sterowanych elektronicznie. Bardzo istotnym momentem wymiany czujnika spalania stukowego jest jego dokręcanie. Że Ty to wiesz to się domyślam, piszę jako ciekawostkę dla pozostałych.

*20kHz - jak ktoś zna dokładniejszą wartość to proszę poprawić.



Awatar użytkownika
karolp1993
Moderator
Moderator
Reactions:
Posty: 5764
Rejestracja: czwartek 18 cze 2015, 14:20
Lokalizacja: Wrocław / Kamienna Góra
Nadwozie: HB
Rok produkcji: 2004
Silnik: 1.6 TU5JP4
Typ Silnika: NFU
Moc: 109
LPG: Tak

Re: Trochę wiedzy technicznej nt rozwiązań grupy PSA

#3

Post autor: karolp1993 » piątek 17 kwie 2020, 16:43

WRQ pisze:
piątek 17 kwie 2020, 07:59
O, fajne materiały, już wiem co będę przeglądał w najbliższych dniach, dzięki. A czujnik spalania stukowego to w zasadzie mikrofon, już nie pamiętam dokładnej wartości (studia kończyłem 15 lat temu:-) ), ale spalanie detonacyjne daje falę akustyczną ca. 20kHz* (ludzkie ucho wprawne słyszy to jako dzwonienie) - jako że blok pięknie takie drgania przenosi, to jest jeden czujnik - wyłapie sygnał obojętnie z którego cylindra. Jak już wyłapie to pierwsze co się zadzieje to zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu (opóźnienie względem bieżącej wartości, opóźnienie bo jesteśmy na "-" względem GMP) aż sygnał zaniknie. Tak działa kontrola spalania stukowego (detonacyjnego) w silnikach ZI sterowanych elektronicznie. Bardzo istotnym momentem wymiany czujnika spalania stukowego jest jego dokręcanie. Że Ty to wiesz to się domyślam, piszę jako ciekawostkę dla pozostałych.

*20kHz - jak ktoś zna dokładniejszą wartość to proszę poprawić.
Starsi już mogą tych 20kHz nie usłyszeć, ale widziałem że tunerzy przy strojeniu normalnie stetoskop zakładają na uszy i słuchają :D


Posiadam PP2000 - Peugeot / Citroen oraz OPCOM - OPEL. Jeśli potrzebujesz pomocy - zapraszam na PW
Naprawiam przełączniki zespolone COM2000.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wiedza Techniczna”